Jun 12, 2013

Schmittkopf's machine

A stream of someone else's (un)consciousness


A stream of someone else's (un)consciousness

Achtundvierzig Stunden Neukölln, Echtzeitmaschinenraum

Altes Finanzamt will set up and run a transmedial real time machine simulating processes of an unknown brain. The artificial stream of (un)consciousness uses slide projection, live sound processing, a typewriter connected to an author, the voice of a performance artist and the hand of a visual minute taker creating neural scribblings, images, sounds and noise that unfold the poetic mechanics of someone else's memories. The outputs of the brain will serve as its inputs and will be processed by the machine resp. the artists connected to it. The Live-Machine is thus a gear unit that requires change of perspective both as a precondition and a steering mechanism.

With Mario Gomes, Dorothée Fraleux, Marta Leite Vera Sofia da Mota, Camila Rhodi, Massimiliano Sbenaglia and Jochen Thermann.

In cooperation with TheNeukölln AcademyofNow and Filament Stanza.

The machine is running from 21.30 to 22.30 h.
Friday 14th and Saturday 15th of June.

Die Schmittkopfmaschine
Ströme eines unbekannten Gehirns

Vorgeführt wird eine transmediale Echtzeitmaschine im Projektraum des Alten Finanzamts . Ihre Funktion dient der Simulation unbewusster Hirnprozesse. Eine Diaprojektion übernimmt die Aufgabe des visuellen Cortex, eine Livesoundinstallation gibt die Vorgänge in der Hörrinde wieder, eine Schreibmaschine mit daran angeschlossenem Autor besetzt das Wernicke-Zentrum, eine Rezitatorin füllt das Broca-Zentrum aus, eine visuelle Protokollantin schließlich registriert die Zeichnungen des Unbewussten. Die Ausgabe des Gehirns ist zugleich ihre Eingabe, welche von der Maschine bzw. den an sie angeschlossenen Künstlern verarbeitet wird. Die Live-Maschine ist insofern ein Getriebe, das Multiperspektivität zur Voraussetzung hat und zur Steuerung benötigt.